سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاه مخابره اطلاعات

نظر

زعفران چیست؟

زعفران از جمله چاشنی های شناخته شده در سطح جهانی است که در مصارف گوناگونی کاربرد دارد و بر همین اساس به عنوان گران بهاء ترین ادویه موجود در جهان شناخته شده است. 

در زمان خرید زعفران می بایست یک شناخت کامل از انواع زعفران و خواص آن داشته باشید، بر همین اساس در ابتدا به معرفی آناتومی آن به صورت کامل می پردازیم. ادویه زعفران در واقع کلاله های قرمز رنگ زعفران است که در میان گلبرگ های بنفش آن واقع شده است میزان عطر و بوی آن به حدی است که اگر دست با آن برخورد داشته باشد تا چندین روز باقی می ماند. 

 

زعفران چیست و نحوه ی رشد آن

برای رشد و گسترش زعفران از پیاز آن استفاده میشود، پیاز زعفران به وسیله یک غلاف پوشالی قهوه ای پوشیده شده است، با کاشت پیاز زعفران یک ساقه یا تیج رشد می کند که در انتهای آن یک غنچه کوچک وجود دارد.

در زمان گلدهی زعفران یک گل بنفش با 6 گلبرگ بنفش زیبا ظاهر میشود این گلبرگ ها وظیفه محافظت از 3 کلاله قرمز داخل گیاه زعفران را دارند، این تارها یا کلاله ها همان ادویه خوش عطر و طعم زعفران است که در کاربردهای گوناگونی استفاده میشود. 

 

مهمترین ترکیبات زعفران 

ماده کروسین برای میزان رنگ دهی زعفران    

ماده سافرانال میزان عطر و بوی زعفران را مشخص می کند.     

ماده پیکروسین جهت قدرت طعم دهی زعفران 

به دلیل ترکیبات خاص این گیاه آن را در مقایسه با سایر گیاهان متمایز نموده است. ترکیبات و کیفیت زعفران در لابراتورها و آزمایشگاه ها بررسی میشود هرچه میزان ترکیبات اصل آن بیشتر باشد زعفران دارای کیفیت و خواص بی نظیری خواهد بود. 

 

معرفی انواع زعفران اصل

زعفران در مقایسه با دیگر چاشنی ها دارای انواع متنوعی است، در هر کدام از آن ها رشته ها یکسان نیستند و وجه تمایز آن نوع برداشن و نحوه جدا سازی کلاله های زعفران است، یکی دیگر از عوامل موثر بر کیفیت زعفران آب و هوای منطقه ایست که در آن زعفران کشت شده است. 

در ادامه به معرفی انواع زعفران از بهترین کیفیت تا کمترین کیفیت می پردازیم.

1- زعفران سوپر نگین

در ابتدای لیست بهترین زعفران های موجود در دنیا، زعفران سوپر نگین در صدر قرار می گیرد، در این نوع زعفران مقدارد کروسین و سافرانال در بالاترین حد خود است و مقدار عطر و رنگدهی بسیار بالایی در مقایسه با سایر زعفران ها دارد. 

 

2- زعفران شبه نگین

درصد رنگ دهی این زعفران در مقایسه با دیگر زعفران ها مقدار زیادی است ولی قابل رقابت با زعفران زعفران سوپر نگین نیست. 

 

3- زعفران نگینی

از نظر ظاهری در این نوع زعفران رشته های زعفران به شکل خمیده و فرخورده نیست و سرشاخه ها از هم جدا و به رنگ قرمز هستند. 

 

4- زعفران سرگل

این نوع زعفران کاملاً قرمز است و اثری از رنگ زرد و یا سفید (ریشه زعفران) در تارهای زعفران دیده نمی شود و از جمله زعفران های پرمصرف است.

 

5- زعفران پوشال

در این نوع زعفران تارها و کلاله های زعفران علاوه بر رنگ قرمز دارای رنگ زرد و سفید (خامه یا ریشه) نیز دیده میشود. 

 

6- زعفران دختر پیچ

نام این نوع زعفران به دلیل نحوه چیدمان آن در زمان خشک کردن کلاله های زعفران است. 

 

7- ریشه زعفران

در انتهای کلاله زعفران قسمت سفید رنگی وجود دارد که به آن ریشه یا خامه زعفران گفته میشود. 

-    دیگر اجزاء گل زعفران شامل گل برگ ها و زردی زعفران است.

 

برجسته ترین خواص زعفران

زعفران به عنوان گران بهاء ترین چاشنی جهان هم در کاربردهای خوراکی و هم غیر خوراکی قابل استفاده است. از مهمترین ویژگی های درمانی این چاشنی می توان به:

1-    آرامبخش، شادی آفرین، درمان افسردگی

دو هورمون‌ها دوپامین و سرتونین هورمون‌های خاصی هستند که عملیات کنترل سلول های عصبی را انجام می دهند، که در درمان افسردگی نقش ویژه ایی دارند. با توجه به تحقیقات انجام شده زعفران سبب کنترل این دو هورمون میشود و سبب بهبود شرایط روحی افسرده می گردد. 

2-    بهبود خواب و تنظیم ساعت بدن

خواب یکی از مهمترین نیازهای هر انسان است که تا حد زیادی بر سلامتی اشخاص تاثیر گذار است. با برهم خوردن ساعت و میزان خواب بدن دچار اختلال و در نتیجه برهم خوردن عملکرد بدن و خستگی می شود. مصرف مجاز زعفران باعث بهبود آرامش روانی، تنظیم ساعت خواب و بیداری بدن، کمک به خواب عمیق و بهتر می گردد. 

3-    سلامت و رشد پوست و مو 

به صورت تجربی و علمی ثابت شده گیاهانی که شبیه به اندام بدن انسان هستند تاثیر ویژه ایی بر آن اندام دارند. 

به عنوان مثال با برش عرضی هویج، مقطعی شبیه به شبکیه چشم دیده میشود، هویج سرشار از ویتامین A و املاحی است که به تقویت چشم کمک می کند. تارهای زعفران شبیه به تارهای مو است بر همین اساس مصرف زعفران به بهبود رشد و استحکام مو تاثیر ویژه ایی دارد. 

4-    کاربرد زعفران برای زیبایی

تاثیر زعفران در زیبایی کاربردهای گوناگونی دارد، مواد مغذی موجود در زعفران به تقویت و درمان بیماری ها و اختلالات پوستی کمک نموده و در نهایت سبب شادابی و درمان بیماری های پوستی می شود که در نهایت سبب زیبایی دو چندان می گردد. مصرف دمنوش زعفران به طراوت پوست، شفافیت و لطافت پوست کمک می کند. به صورت تجربی ثابت شده افرادی که دارای پوست شاداب و شفاف هستند به صورت مرتب از زعفران استفاده می کنند.  مصرف منظم و طولانی زعفران به بهبود ضایعات پوست مانند لک و مک کمک می کند.

5-    افزایش قدرت حافظه و هوش

مسئله هوش و زکاوت تا درصدی به بستگی به ژنتیک و تمرین های لازم جهت بهبود حافظه دارد، اما مواد معدنی و مغذی موجود در زعفران به طور قطعی سبب بهبود حافظه افراد میشود. 

مهمترین مواد معدنی موجود در زعفران شامل: 

مس، سلنیوم، منگنز، آهن، روی، منیزیم

مصرف غیر مجاز در مصرف زعفران باعث افزایش بیشتر حافظه نمیشود و در نهایت سبب مسمومیت میشود. مصرف متعادل زعفران سبب افزایش قدرت حافظه می گردد، عناصر موجود در زعفران به عنوان کوفاکتور در واکنش های آنزیمی در بدن انسان نقش دارد که باعث بهبود سیستم و متابولیسم بدن میشود.  

6-    جلوگیری و درمان آلزایمر

زعفران در کنار بهبود حافظه در درمان و کنترل بیماری های نظیر پارکینسون، فراموشی، آلزایمر خفیف و  متوسط کمک می کند. پیشنهاد میشود جهت جلوگیری از افول ذهن و عقل در دوران پیری حتما زعفران را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

7-    مفید برای دستگاه تنفسی (بیماری های دستگاه تنفسی)

یکی از کاربردهای ثابت شده از زعفران در درمان بیماری ها و التهابات تنفسی و سرفه های مزمن است. دمنوش حاوی زعفران، شیرین بیان، زیره و هل در بهبود کارکرد دستگاه تنفسی و درمان برونشیت ریه موثر است. 

8-    درمان دردهای عضلانی

افزایش جذب کلسیم در بدن به بهبود و درمان آسیب ها و دردهای بدن کمک می کند، مواد موجود در زعفران در کنار خاصیت آرامبخشی به جذب بیشتر کلسیم در بدن کمک شایانی می کند. 

 

9- جلوگیری از سکته های قلب و مغزی

 

 دو ماده مهم موجود در زعفران با نام های پتاسیم و کروسین، سبب بهبود شریان‌ها و رگ‌های بدن میشود و از گرفتگی رگ‌ها و سکته جلوی می کند. کروسین سبب تنظیم کلسترول خون میشود و این ویژگی باعث کاهش سکته‌های قلبی و گرفتگی رگ‌ها به میزان قابل توجهی میشود. مصرف منظم زعفران سبب طولانی شدن عمر می گردد.

 

10- کنترل و جلوگیری از پیشرفت سرطان

 

مصرف منظم زعفران در طول سال از جهش های سلولی و سرطانی به مرور جلوگیری می کند. مصرف زعفران از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کرده و سبب بهبود روند درمان میشود. سرطان با کنترل تولید رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن کنترل می گردد.

 

11- کنترل و درمان بیماری های دستگاه گوارش

 

عامل اصلی ناراحتی ها و بیماری های بدن تغییر مزاج و سرد شدن طبع بدن است. زعفران به دلیل طبع گرمی که دارد سبب برطرف شدن این سردی و جلوگیری از انواع بیماری های دستگاه گوارش همانند بزرگ شدن کبد، دردهای معده، ناراحتی های کلیوی می شود.

 

12- تقویت بینایی و پیشگری از پیرچشمی

 

مصرف منظم زعفران سبب ایجاد لایه محافظ چشم شده و مانع از اثرات مخرب نور بر چشم میشود. مواد معدنی و ویتامین A موجود در زعفران به بهبود عملکرد چشم و بینایی تاثیر گذار است. ثابت شده است افرادی که بیماری دژنراسیون ماکولا را دارند با مصرف زعفران بینایی خود را بدست بیاورند.

 

https://merinoussaffron.com/saffron