سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایستگاه مخابره اطلاعات

نظر

در این مقاله به طبع ادویه زعفران و تاثیر آن بر بدن در طب سنتی می پردازیم.
طلای سرخ یا زعفران یکی از مهمترین چاشنی های غذایی است که در بین ایرانیان هم برای مصارف خوراکی هم برای کاربردهای درمانی کاربردهای مهمی دارد. گیاه زعفران بجزء عطر و طعم فوق العاده ایی که دارد به دلیل خواص درمانی فوق العاده اش در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است.

طبیعت زعفران چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگیم که زعفران یک گیاه با طبع خشک و گرم است که دارای خواص درمانی شگفت انگیزی برای درمان بیماری های روحی روانی نظیر اضطراب، استرس و افسردگی است، از رنگ و عطر آن در صنایع آرایشی، داروسازی و قنادی بهره گرفته میشود.

طبیعت زعفران در طب سنتی:

از نظر طب سنتی، زعفران برای درمان بیماری های که ناشی از طبع سرد بدن است استفاده میشود، این بیماری ها شامل ناراحتی های قلبی و روانی و ... میباشد. همچنین از زعفران برای درمانی چاقی های که ناشی از طبع سرد بدن است مناسب است، زعفران به دلیل طبع گرم خود باعث کنترل اضافه وزن و سردی بدن می شود.
از دیگر خواص زعفران می توان به:
-    کاهش چربی خون
-    کاهش فشار خون
-    رفع انسداد عروق در زمان سکته مغزی و قلبی
-    کنترل درد دندان
-    تقویت حافظه 
-    درمان کبد چرب
-    تقویت بینایی و چشم از طریق دمنوش گلبرگ های زعفران
در تمامی موارد بالا مصرف مجاز زعفران بسیار حاض اهمیت است و در صورت استفاده بیش از حد سبب بروز مسمومیت های غذایی می شود.

عوارض مصرف نادرست زعفران در طب سنتی 

-    سقط جنین در زنان باردار
در کنار مزایای زعفران مصرف خارج از نرمال آن برای خانم های باردار سبب سقط جنین می گردد. بر همین اساس خانم های باردار باید در مصرف زعفران دقت داشته باشند. 
-    آسیب رسانی به کلیه ها
افرادی که دارای ناراحتی کلیوی هستند نباید در مصرف دم کرده زعفران زیاده روی کنند، زیرا باعث آسیب به کلیه ها میشود.
نکته: در مقدار میزان مجاز زعفران می بایست دقت داشت، مصرف 5 گرم از زعفران در یک وعده غذایی سبب بروز حالت تهوع، سرگیجه، کاهش ضربان قلب و حتی در مواردی منجر به مرگ می شود. 

ترکیبات فوق العاده با زعفران 

زعفران را می توان با سایر مواد غذایی ترکیب کرده و ترکیب فوق العاده ایی خوشمزه و مقوی را بدست بیاورید. از خوشمزه ترین و مقوی ترین ترکیبات زعفران می توان به:
ترکیب زعفران با چای سبز، چای سیاه، شیر، عسل، گلاب و نبات و ... اشاره کرد.